باشگاه کوهنوردی اژکئئهن اصفهان

ارتفاع: ۳۳۳۹ متر

زمان تقریبی صعود: ۴ ساعت و نیم

زمان تقریبی فرود. : ۴ ساعت

اطلاعات سفر ثبت شده با دستگاه جی پی اس: طول کل مسیر پیمایش شده در صعود و فرود: 16 کیلومتر

ارتفاع مبدا صعود: 2243 متر از سطح دریا   ارتفاع قله 3325 متر از سطح دریا

کل ارتفاع  صعود شده با احتساب افت و خیزهای مسیر: 1380 متر

شیربادبلندترین قله استان خراسان رضویست که در رشته کوه بینالود قرارگرفته وبلندترین ارتفاع رادر سه استان خراسان داراست، به همین جهت بام خراسان نام گرفته و در تمام طول سال دارای بادهای تند وسرد بوده، دلیل نام شیر باد نیز به همین خاطر است.

این کوه که بلندترین قله کوهستان بینالود است راه های دسترسی مختلفی را داراست و مسیر پیش روی ما مسیر شرقی از سمت روستای زُشک می‌باشد که جهت دسترسی این مسیر باید از شهر مشهد به سمت شاندیز وسپس جاده خاکی حدود بیست کیلومتری را از روستای زُشک عبور کرده ودر انتهای مسیر به سمت استخر پرورش ماهی رفت. در این مسیر از شرق به غرب دو پاکوب وجود دارد:

۱- مسیر دره چشمه نهل در مسیرپاکوب دره مشخص است .

۲-مسیر یال سنگی ، جان‌پناه بعد از پرورش ماهی.

بتاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲از ترمینال کاوه اصفهان راس ساعت ۱۴:۳۰ بطرف مشهد حرکت کردیم و ۶ صبح ۲۶ اردیبهشت در هوائی مطبوع زیرنم نم باران ترمینال امام رضا مشهدپیاده شدیم. در محل ترمینال یکی از همراهان به دلیل درد و عفونت دندان و نگرانی از وخیم شدن شرایط در ارتفاع در یک تصمیم منطقی از همراهی با تیم انصراف داد و راهی شهر مشهد شد و سایر نفرات سوار بر یک دستگاه مینی بوس به رانندگی آقای نیک که با هماهنگی های سرپرست تیم منتظرمان بود، به سمت منطقه حرکت کردیم. از ترمینال تا پیچ وخم جاده روستائی حدود دو ساعتی در هوائی بارانی و مه آلود تا پای کار و منطقه صعود طی شد. جاده روستائی لغزنده و کم عرض سبب کند شدن حرکت ماشین میشد دو طرف جاده مملو از درختان میوه که تازه به بار نشسته بودند و آقای نیک می‌گفت این منطقه بهترین محصول گیلاس را دارد. در مسیرسمت چپ جاده قله چمن  وچشمه قلقل در کنارجاده جریان داشت. راننده پیاده شد و بشکه ای از آب چشمه پر کرد و چند قرص نان محلی گرم نیز برای ما گرفت. در آن هوای سرد و بارانی چه لذتی داشت خوردن نان داغ...

هرچه در جاده بالاترمیرفتیم مه غلیظ تر میشد و قبل از حوضچه های پرورش ماهی باید از ماشین پیاده می‌شدیم.

در مسیر شیرباد

ابتدای مسیر صعود به قله شیرباد در هنگام پیاده شدن از مینی بوس

ساعت ۹:۳۰ بعد از تعویض لباس و تذکرات سرپرست و تعیین سرقدم و عقبدار پیمایش را در پیچ وخم جاده خاکی که نم نم باران بدرقه راهمان بود آغاز کردیم و بعد از حوضچه های پرورش ماهی واقع در دره، در سمت راست از دامنه کوه که شیب تندی داشت و با بارش باران لغزنده شده بود، از پاکوب روی سنگلاخ ها بالارفتیم.

مسیر شیرباد تصویر دوم

شیب ابتدای مسیر صعود به قله شیرباد

مسیر پاکوب مشخصی داشت و منطقه پراز گیاهان مختلف و بخصوص ریواس بود که در ابتدای مسیر به وفور دیده میشد.

با سرقدمی آقای فوقانی عزیز و صدای گرم و دلنشین ایشان صعود ما روحی تازه می‌گرفت، هوا بسیار مطبوع بود و با توقف های کوتاه وکم کردن لباس و نوشیدن آب و لذت بردن از فضای کوهستان حدود ساعت ۱۲ ظهر به جان‌پناه رسیدیم و با استراحتی کوتاه به مسیر ادامه دادیم.

مسیر شیرباد   تغییر پوشش گیاهی با افزایش ارتفاع

حانپناه رضوی شیرباد

جانپناه رضوی در مسیر صعود به قله شیرباد

بعداز جان‌پناه اولین سنگ چین را در سمت راست پاکوب میتوان دید. هرچه بالاتر می‌رفتیم تغییرات پوشش گیاهی مشخص تر می شد و بر شدت باد و مه اضافه میشد. مسیرها از فاصله دور مشخص نبود. سرمای بادی که می‌وزید در عمق وجود بچه ها ریشه می دواند و در همین حال فراز و فرودهای کوه را یکی پس از دیگری طی میکردیم.

یخچال مسیر شیرباد

یکی از یخچالها در مسیر حرکت به سمت قله شیرباد

لکه های برف زمستانه در مسافت های دور و نزدیک دیده می‌شد، در طی مسیر از روی سه یخچال عبور کردیم و ساعت ۱۴:۱۰ دقیقه برفراز قله قرار گرفتیم.

قله شیرباد

بر فراز قله شیرباد

بعد از گرفتن چند عکس خیلی سریع بدلیل سردی هوا سرپرست تصمیم به بازگشت گرفت بعد از مسافتی کوتاه هوا عاری از مه شد و حالا متوجه می‌شدیم که جان‌پناه چقدر از ما دور است.

مناظر شیرباد

مناظر منطقه در مدت محدود کم شدن حجم مه

حدود ساعت ۱۶ به جان‌پناه بازگشتیم. ۲۰ دقیقه ای برای ناهار توقف داشتیم که یکباره مجدد هوائی مه آلود با وزش باد سرد به استقبالمان آمد. تصمیم گرفته شد کمی سریعتر حرکت و ارتفاع کم کنیم. سراشیبی زیاد و لغزنده بود، بخصوص شیب قبل از دره که سنگلاخ وخیس بود و احتیاط بیشتری را میطلبید.

مسیر برگشت شیرباد

شیب سنگلاخ ابتدای مسیر که در بازگشت لغزنده و گل آلود بود

بالاخره حدود ساعت ۱۸:۳۰ پای مینی بوس بودیم وآقای نیک با چای آتیشی از ما استقبال کرد و سپس سوار بر مینی بوس به سمت باغات بالادست روستای فریزی، محلی که باید کمپ می‌زدیم و شب را در آنجا میگذراندیم برای صعود قله بعدی یعنی  بینالود حرکت کردیم.

راننده به دلیل خستگی به سمت مشهد بازگشت تا راننده کمکی برای همراهی در ادامه مسیر سوار کند. از مشهد حدود ۲ ساعت و نیم راه در جاده ای خاکی و کم عرض و پر پیچ و خم در تاریکی شب داشتیم. با تنی خسته راه و صعود مسیر دورتر به نظر می‌رسید و هرچه می‌رفتیم نمیرسیدیم. بالاخره ساعت 12 شب به محل استقرار کمپ در کنار رودخانه رسیدیم، همه جا تاریک بود و صدای آب رودخانه سکوت شب را می‌شکست. باکمی جستجو در کنار باغات و رودخانه چادرها را برپا کردیم و به خواب رفتیم (بهترین مکان برای برقراری کمپ، بعد از رودخانه در زمین های صاف متعدد حاشیه خانه باغ های منطقه است). تا طلوعی دیگر وصعودی دیگر.

گزارش صعود قله بینالود

ارتفاع: ۳۲۱۱ متر

زمان تقریبی صعود: ۵ ساعت

زمان تقریبی فرود  : ۴ ساعت

اطلاعات سفر ثبت شده با دستگاه جی پی اس: طول کل مسیر پیمایش شده در صعود و فرود: 24 کیلومتر

ارتفاع مبدا صعود: 1758 متر از سطح دریا   ارتفاع قله 3217 متر از سطح دریا

کل ارتفاع  صعود شده با احتساب افت و خیزهای مسیر: 1700 متر

رشته کوه بینالود در شمال شرقی ایران در استان خراسان رضوی بصورت شمال غرب به جنوب شرق مرزی بین دو دشت نیشابور ومشهد و چناران  است  .

صبح ساعت 5:30 بیدار باش برای حرکت بود و تعداد ۴ نفر از اعضای گروه تصمیم به صعود قله گرفتند و 3 نفر از اعضا نیز تا قسمتی از مسیر تیم را همراهی کردند تا از لطافت و زیبایی صبحگاهی مسیر بهره مند شوند و بقیه در محل کمپ ماندند  . ساعت ۶:۱۰ استارت حرکت به سمت قله زده شد و بعد از عبور از رودخانه در جاده خاکی ماشین رو با شیب ملایم حرکت کردیم.

ابتدای مسیر صعود بینالود

ابتدای مسیر حرکت به سمت قله بینالود

این مسیر به دوراهی میرسد که یا می توان در مسیر جنوبی از کف دره حرکت نمود و یا در مسیر شمالی از شیب تندی که به یال پناهگاه ایمانی منتهی می شود مسیر را پی گرفت.

مسیر صعود بینالود

ادامه مسیر حرکت به سمت قله بیناود در ابتدای مسیر، پس از جدایی سایر همراهان

مسیر  از کف دره انتخاب شد؛ پس از یک ساعت از ابتدای حرکت به چشمه ای میرسیم که انتهای مسیر نیسان رو برای کوهنوردان است و گروهی از کوهنوردان مشهدی که مینی بوس خود را در روستای فریزی ترک کرده و ادامه مسیر را با وانت آمده بودند در همین زمان به این محل رسیدند. این همنوردان صعود خود را با کوله سنگین برنامه ریزی کرده بودند تا شب در محل پناهگاه مدرس اقامت نموده و از محیط زیبای منطقه بیشتر استفاده کنند. پس از صرف آب و پر کردن ظروف از چشمه گذر کرده و حدود ۴۵ دقیقه بعد برای صرف صبحانه ۲۰ دقیقه ای توقف داشتیم. حدود یک ساعت بعد مسیر جانپناه ایمانی و مسیر کف دره در سر یک گردنه به هم رسیده و این دو مسیر پیش گفته یکی می شوند. با ادامه مسیر ساعت ۱۰ صبح به پناهگاه مدرس که در دشتی قرار دارد میرسم.

حانپناه بینالود

پناهگاه مدرس، مسیر پاکوب به سمت خط الراس در سمت چپ بالای تصویر

پناهگاهی خوب و دارای چشمه آب و دستشوئی؛ ۱۵ دقیقه استراحت کرده و بعد از پناهگاه به سمت شمال غرب در پاکوب حرکت کرده و از شیب تندی که به سمت خط الراس حرکت می کند راه را ادامه می دهیم.

قله بینالود

بر فراز قله بینالود و خالی کردن جای سایر همنوردان

ساعت ۱۱:۵۰ به  قله رسیده و بعد از ۱۰ دقیقه توقف روی قله دوباره از همین مسیر برگشته و ساعت  ۱:۱۵ مجدد به پناهگاه مدرس رسیده و۴۰ دقیقه برای صرف ناهار در کنار یکی از همنوردان مشهدی که در پناهگاه با چای گرم و خاطرات شیرین از ما استقبال می کند توقف می کنیم. پس از آن مسیر را به سمت پائین از همان مسیر رفت ادامه داده و یک ساعت بعد در دوراهی که یک راه به پناهگاه ایمانی و یک راه سمت کف دره ختم میشد می رسیم و این بار مسیر پناهگاه رو انتخاب کرده و۴۰ دقیقه بعد به جان‌پناه ایمانی که در دشتی قرارگرفته ولی نه آب دارد و نه محل مناسبی برای شب مانی کوهنوردان (گوسفند سرا مانند است) می رسیم.

حانپناه ایمانی

جانپناه ایمانی

پس از توقفی کوتاه در کنار دو چوپان جوان که گله خود را برای چرا به منطقه آورده اند به مسیر خود ادامه داده در نهایت ساعت ۱۶:۵۰ به محل کمپ می رسیم.

کم کم وسایل راجمع کردیم سرپرست برای نصف روزی که فرصت داشتیم نظر سنجی کرد (گزینه ها: اقامت در هتل مشهد، اقامت در ویلایی در محل بلوار شاهنامه و بازدید از آرامگاه فردوسی بزرگ، اقامت و بازدید از منطقه اخلمد) و همه رای به دیدن منطقه گردشگری و دیواره های باشکوه اخلمد دادند. پس سوارمینی بوس شدیم و به طرف اخلمد حرکت کردیم.

اخلمد

در نزدیکی مشهد در شمال غربی با گذر از چناران در حدود ۸۵ کیلومتری مشهد در میان سلسله کوههای بینالود روستائی زیبا با طبیعتی بکر به نام اخلمد با قدمتی چند هزارساله و یکی از مقاصد گردشگری با دیواره های صخره ای بلند و منطقه ای عالی برای ورزش سنگنوردی وجود دارد. این منطقه دیواره های معروفی مثل الله اکبر، سفید، عقاب و... و چندین آبشار فصلی و دائمی  را در دل خود جای داده است.

از پیچ وخم جاده ای کوهستانی بطرف روستا حرکت کردیم و با هماهنگی های سرپرست به محل اسکان که اقامتگاه کوهنوردی بود و برای تیم جا رزرو شده بود رسیدیم. در ورودی روستا  بجز ماشین های شخصی محلی، مینی بوس و اتوبوس اجازه ورود نداشتند. ما به ناچار از مینی بوس پیاده شدیم و با چند دستگاه سواری به محل اسکان رفتیم. همنوردی که در ابتدای برنامه به دلیل مشکل دندان از همراهی گروه باز مانده بود نیز در محل اخلمد مجددا به جمع گروه پیوست. قرار شد صبح زود با کوله سبک به سمت دره و آبشارها حرکت کنیم. بعد از استحمام و صرف شام همگی خواب آرامی داشتند. صبح زود صبحانه را برداشتیم و از میان روستائی که تقریباً اهالی هنوز خواب بودند در هوائی صبگاهی گذشتیم و مسیر سنگفرش از کنارجوی آبی که از چشمه ها و آبشارهای بالادست تامین میشد گذر کردیم. دراین مسیر انواع غذاخوری ها و سوپرمارکتهای مختلف وجود داشت و محیط مملو از زباله بود. کنار آبشار دوم توقف کردیم و صبحانه میل کردیم و مجدد براه افتادیم. بالاتر از آبشار سوم دیگر خبری از مغازه ورستوران و زباله نبود.

دیواره های اخلمد

تصاویری از طبیعت زیبای اخلمد

فضائی بسیار عالی و سبز با صخره هایی بلند و آبشارهای متفاوت که بسیار لذت بخش بود. تا انتهای مسیر پیمایش غیر فنی مجموعا 7 آبشار قابل بازدید هستند، اما بخاطر کمی وقت مدتی پس از گذر از آبشار چهارم سرپرست تصمیم به بازگشت گرفتند تا بتوانیم به محل اسکان بازگشته و کوله ها را جمع کنیم و کوله بار را در مینی بوسی که هماهنگ شده بود قرار داده  و ساعت 13 در محل ترمینال امام رضای مشهد باشیم و ساعت ۱۴ ترمینال مشهد را با یک دسگاه اتوبوس مسافربری ترک کرده و حدودا ساعت 6  بامداد جمعه 29 اردیبهشت ماه به اصفهان برسیم و اینچنین سفر ما به پایان رسید.

استراحت در اخلمد

قرارگاه کوهنوردی اخلمد در حال جمع آوری کوله بار – تصویر از مسعود پورمیدانی

در پایان لازم است از زحمات آقای حسام الدین عباسی از همنوردان و اساتید خوب کوهنوردی مشهد برای راهنمایی های شایان توجه جهت برنامه ریزی از مشهد به بعد، آقای امیر رحمانی از مدیریت شرکت لوان نور جهت تهیه بلیط اتوبوس در شرایط دشوار تعطیلات و فرصت کم باقیمانده و آقای کیوان زمانی مدیریت باشگاه اژکهن جهت کمک های شایان در هماهنگی تهیه بلیط و برنامه ریزی حرکت گروهی نهایت قدردانی خود را اعلام نماییم.

این برنامه در ابتدا قرار بود به صورت مشترک با یکی از باشگاه های دیگر استان اصفهان اجرا گردد که به دلیل کنسل شدن برنامه ایشان در روزهای آخر، برنامه ریزی جهت ثبت نام و نحوه حرکت به مشهد با مشکلات عدیده مواجه شد.

اجرای این برنامه خوب بدون هماهنگی، از خودگذشتگی و زحمات یکایک شرکت کنندگان در برنامه ممکن نبود که لازم است از یکایک همنوردان شرکت کننده در برنامه قدردانی نمائیم