باشگاه کوهنوردی اژکئئهن اصفهان

عکس و گزارش
مژگان حسن پور

متن گزارش

این منطقه جزو کوهستان دالانکوه میباشد و بین دو روستای دوتو و کُرد علیا قرار گرفته و با توجه به چشمه ها و پوشش گیاهی و تنوع مسیرها گزینه بسیار خوبی برای یه کوهپیمایی یک روزه از اصفهان میباشد. روز جمعه سی و یکم خردادماه تعداد ۱۹ نفر از باشگاه اژکهن به سرپرستی خانم مژگان حسن پور و مدیر باشگاه آقای کیوان زمانی توسط یک دستگاه مینی بوس از دو مکان دروازه شیراز ساعت ۶صبح و دروازه تهران ساعت ۶:۱۵ بسمت جاده دامنه حرکت کردیم . ساعت ۷:۳۰ دقیقه به پمپ بنزینی که سوپری کنارش بود و تعدادی تخت جهت استراحت مشتریان تعبیه کرده بود رسیدیم و تا ساعت ۸:۳۰ دقیقه پس از صرف صبحانه آنجا بودیم و سوار بر مینی بوس به سمت تیران حرکت کردیم حدود ۴۵ الی ۵۰ کیلومتر بعد از تیران سمت چپ جاده روستای دولت آباد که تابلو واضح و تقاطع جداگانه برای دور زدن دارد رسیدیم که از بریدگی جاده به سمت چپ جاده رفتیم، کنار روستا جاده خاکی وجود داشت کاناهای آب و باغ هائی از درختان میوه و مزارع گندم و جو و شبدر که هوای مطلوبی را ایجاد کرده بودند. این جاده خاکی ۱۹ دقیقه ای زمان برد درمسیر تابلو سازمان محیط زیست را مشاهده کردیم آخر جاده به تنگه ای منتهی میشد وآبی که از بین تنگه سرازیر بود فضائی دلپذیری ایجاد کرده بود وچند سواری نیز آنجا پارک شده بودند. ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح را نشان میداد و با هماهنگی سرپرست، سر قدم و ته قدم و میاندار و مسئول محیط زیست مشخص شدند و استارت کار شروع شد. بدنبال هم راه افتادیم و وارد تنگه ای شدیم که از همان ابتدا آب درون آن جاری بود و با شیب تند دامنه کوه و سنگ و صخره و گونه هائی که پوشش قالب منطقه بودند پشت سر گذاشتیم تا به چند درخت بزرگ وچشمه آبی خنک که گله داران منطقه با سگهای گله و گوسفندانشان آنجا را قرق کرده بودند رسیدیم سگها بچه های گروه روکه دیدند شروع به پارس کردن کردند و چوپان گله آنها را آرام کرد. بعد از نوشیدن آب از سمت راست درختان از مسیری که پاکوب درستی نداشت بسمت گردنه چال گود حرکت کردیم. مسیر ما بطرف کوه آلاسونه و چال گود بود حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه بالای کوه چال گود بودیم و سرپرست همراه سه نفر دیگر از بچه های گروه بسمت کوه آلاسونه حرکت کردند حدود یک ربع بعد نیز آنها به ما پیوستند. ارتفاع کوه آلاسونه 3200 متر و چال گود 3250 متر ترک خورد. چند عکس یادگاری گرفتیم واین بار از سمت راست کوه که پاکوب مشخصی هم داشت برای فرود استفاده کردیم . قبل از اینکه به تنگه پایین کوه برسیم در وسط شیب چشمه ای زیر چند درخت با آبی زلال و بسیار خنک جا خوش کرده بود چند دقیقه ای توقف کردیم وآبی نوشیدیم و به سمت تنگه حرکت کردیم حدود ساعت ۱۴ کنار جوی آبی که از به هم پیوستن آب چشمه های بالا دست منظره بسیار زیبایی را بوجود اورده بود برای صرف ناهار توقف کردیم، تا ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه آنجا استراحت کردیم وبعد از جمع کردن وسایل از تنگه پایین آمدیم و به مینی بوس آقای عنایتی که درانتظارمان بود رسیدیم تا ما را با تنی خسته به خانه هایمان برساند . حدود ساعت ۲۰ اصفهان بودیم.