خط الراس لاله زار به کوه شاه

مسئول محیط زیست: آقای پیمان آزادی

تهیه گزارش: خانم فاطمه ارغنده

تعداد نفرات شرکت کننده: 10

نفرات شرکت کننده: سینا پورخلیلی، مژگان حسن پور، حسین کرمی، مسعود شایان، هادی ذاکری، پیمان آزادی، حسین عابدینی، زهره حسن پور، فاطمه ارغنده، فرهاد جعفری

خط الراس لاله زار به کوه شاه

متن گزارش:

منطقه لاله زار بین شهرهای بردسیر و بافت از استان کرمان قرار گرفته است منطقه ای بسیار زیبا که داری پوشش گیاهی متنوعی است از گیاهان این منطقه میتوان به پونه ،مرزن جوش،آویشن اشاره نمود. دامنه های لاله زار دومین مرکز بزرگ کاشت و برداشت گل محمدی ایران است. از حیوانات منطقه میش، قوچ وحشی، موش صحرایی، کبک وبلدرچین را میتوان نام برد.کوه لاله زار با ارتفاع ۴۳۷۵ متر دومین قله مرتفع استان کرمان در ۲۰ کیلومتری شهر بافت واقع گردیده است. کوه شاه با ارتفاع ۴۳۴۸وقله کله ماری با ارتفاع4100 از دیگرقلل این استان می باشند.

شامگاه دوشنبه ساعت ۲۳ از ایستگاه اتوبوس باغ گلها واقع در خیابان مشتاق پس از بستن کوله ها همراه با ۹ همنورد دیگر با یک دستگاه مینی بوس به مقصد روستای لاله زار به راه افتادیم و پس از عبور از شهرهای یزد و باغین و نگاردر ساعت ۱۱:۳۰روز سه شنبه به روستای لاله زارتا محل کمپ عشایررسیدیم .در آنجا با گروهی از کوهنوردان شیرازی برخوردیم که قصد صعود به قلل لاله زار و کوه شاه را داشتتد. راهنمای تیم شیراز آقای احمد جعفری از همنوردان خوب کرمان بود که در مورد مسیر و منطقه اطلاعات ارزنده ای به ما داد.

پس از تعویض لباس و بستن کوله ها و نرمش از ساعت  ۱۲:۳۰شروع به پیمایش نمودیم.مسیر پیمایش از سمت چپ رودخانه مناظری دل انگیز را به چشم میکشید وبوی خوش پونه های کوهی و آویشن همه را سر مست کرده بود. ساعت۱۳:۴۵ برای صرف نهار واستراحت در محل دوراهی لاله زار، معروف به دهانه آرتی توقف نمودیم .

پس از ۴۵ دقیقه مجددا به پیمایش به سمت جنوب که دوراهی لاله زار بود ادامه دادیم. درطول مسیر همنوایی دوستان همنورد وصحبت های دوستان نشاط و شادابی  زیادی بین افراد گروه ایجاد کرده بود . پس از ورود به دره ی واقع در سمت جنوب دو راهی همین دره را ادامه میدهیم و از سمت چپ رودخانه مسیر را تا زیر دره ی منتهی به قله ادامه می دهیم. در ساعت۱۷:۳۰به محل مناسبی که منتهی به دره زیر قله میشد جهت برپایی کمپ و شبمانی رسیدیم.

صبح روز چهارشنبه، پس از استراحت شبانه و جمع کردن کمپ وانجام نرمش ساعت۷:۳۰ با کوله های سنگین از سمت جنوب دره به سمت قله لاله زار به راه افتادیم. مسیر حرکت در فصول کم آب و بدون برف در سمت راست رودخانه می باشد، از این جهت توصیه می شود در فصولی که در منطقه برف باقیمانده (مانند همین فصل صعود تیم ما) از همان ابتدا بعد از محل کمپ از راست رودخانه پیمایش را شروع کنید. ساعت۱۱ به قله رسیدیم و پس ازنیم ساعت استراحت و گرفتن عکسهای دسته جمعی و تکی به سوی تخت شازده شروع به پیمایش نمودیم. مسیر حرکت روی خط الراس واضح و به طرف غرب می باشد. تنها نکته موجود در این مسیر کم کردن زیاد ارتفاع است.

در طول مسیر استراحت های کوتاهی داشتیم و ساعت۱۴:۳۰به محل مناسبی برای برپایی کمپ در ابتدای دره کوشا رسیدیم که از چند سوی ان چشمه های آب روان بودند.لازم به ذکر است که به علت بارش برف منطقه داری برف نسبتا زیادی بود ودر طول پیمایش از روی پهنه های برفی عبور میکردیم

پس از برپایی کمپ و استراحت در ساعت۱۶:۳۰ دوتن از همنوردانمان با نظر سرپرست تیم و مسئول فنی گروه برای صعود به قله کله ماری (۴۱۸۰متر) کمپ را ترک کرده و پس ازتلاشی یک ساعت و نیمه وصعود به قله در ساعت۱۸ به کمپ باز گشتند.
صبح روز سوم پس از نرمش با کوله های سبک در ساعت ۶:۳۰ به سمت قله کوه شاه به راه افتادیم.پس از اینکه یک گردنه کوچک را ردکردیم مسیر را در جهت جنوب ادامه دادیم تا به دره منتهی به قله کوشا رسیدیم. با ورود به این دره رفته رفته خود را به یال جنوبی رساندیم و همین یال ما را به قله ۴۳۸۰ متری کوشا رساند.
ساعت۹ به قله صعود کرده و به علت وزش شدید باد زمان کوتاهی را روی قله ماندیم و بلافاصله پس از گرفتن عکسهای گروهی و یادگاری به محل پایینتری آمدیم .

ساعت۹:۱۵به سمت کمپ حرکت کردیم.ساعت۱۱:۳۰به کمپ رسیدیم و پس از صرف نهار و جمع کردن چادر ها وبستن کوله هایمان ساعت۱۳از سمت شرق دره کوشا به سمت غرب دره به راه افتادیم. دربرگشت به دلیل اینکه سمت راست رودخانه حالت دیواره ای داشت و صعب العبور بود مسیر سمت چپ رودخانه را ادامه دادیم و همچنان از شنیدن صدای آب و پرندگان منطقه لذت  بردیم. لازم به ذکر است به دلیل بارندگی و پرآب بودن رودخانه درفصولی از سال عبور از آن به راحتی میسر نمیباشد.به همین دلیل لازم است که حتما سمت چپ رودخانه برویم.

سرانجام با ادامه مسیر از سمت چپ رودخانه ساعت ۱۸ به محل کمپ عشایر ،جایی که مینی بوس همراه با راننده آقای عنایتی انتطارمان را میکشیدند رسیدیم. با قرار دادن کوله ها در ماشین به دنبال محل مناسبی برای تعویض لباس منطقه را ترک کرده و به محل شورای اسلامی لاله زار رفتیم وپس ازخرید سوغاتی  از لاله زار در ساعت۲۰ روستا را به مقصد اصفهان ترک کردیم. در نهایت ساعت۸:۳۰ صبح روز جمعه۱۷خردادماه همگی در سلامتی کامل به اصفهان رسیدیم و در ایستگاه اتوبوس باغ گلها با صمیمیت بسیار از یکدیگر خداحافظی کردیم.