آبشار کردعلیا و دشت چهل دختران

تهیه گزارش: آقای کیوان زمانی

آبشار کردعلیا و دشت چهل دختران

متن گزارش:

برنامه بازدید از آبشار کُردعلیا و کوهپیمایی در دشت چهل دختران که چشمه ای دائمی به همین نام هم در ارتفاعات بالا دست کُردعلیا وجود دارد در تاریخ دوشنبه ششم خردادماه به سرپرستی اقای کیوان زمانی اجرا شد.

ابشار زیبای کُردعلیا در دامنه های دالانکوه که فصلی میباشد و معمولا تا اواخر خرداد ماه جاری میباشد

آبشار کرد عليا در 95 کيلومتري غرب اصفهان و شمال روستاي کرد علیا قرار گرفته است. روستای کرد علیا یکی از روستاهای غرب شهرستان تیران و کرون در فاصله۵۰ کیلومتری غرب شهر تیران در دامنه شمالی کوه های دالانکوه از زیر رشته های زاگرس مرکزی است.

دوشنبه با دو دستگاه مینی بوس از طریق جاده نجف اباد تیران به طرف روستای کردعلیا که در مسیر جاده با چندین تابلو راهنما ان را مشخص نموده اند و اخرین تابلو که روبروی تقاطعی است که باید دور بزنی و وارد جاده کُرد بشوی تابلویی است که مسافت این نقطه تا دامنه را 25 کیلومتر و تا داران 35 کیلومتر اعلام کرده،پس از وارد شدن به فرعی روستای کُردعلیا جاده خاکی را مستقیم به طرف کوه رفتیم تا ابشار نمایان شد. در انتهای جاده جای پارک ماشین هست و کمی جلوتر چشمه آب و درختان که محل مناسبی برا نشستن و لذت بردن از منطقه است. سمت راست پاکوب واضحی جدا میشود که از دره سمت راست ابشار به دشت بالای ابشار دسترسی پیدا میکند که البته شیب زیادی دارد و باید با احتیاط طی شود.یک ساعت و 20 دقیقه طول کشید که همه نفرات به دشت بالا برسند در ابتدای دشت چشمه باصفایی وجود دارد که دور تا دور ان چمن و مکان بسیار مناسبی برای اتراق کردن میباشد.رودی هم از کف دره جاری است باعث شده بعد از چندین سال ابشار پر اب و زیبا باشد. کنار چشمه توقفی یک ساعته کردیم و چند نفر از دوستان همان جا ماندند و بقیه به طرف چشمه چهل دختران حرکت کردیم که حدودا یک ساعت زمان برد، به خاطر بارش های زیاد امسال پوشش گیاهی بسیار متراکم است در حدی که خیلی از جاها پیمایش مان دچار مشکل می شد و مجبور به دور زدن های طولانی شدیم. این مسیر از چشمه مرغاب با خط راس فنی که معروف به سوزنی های دالان هستند اغاز میشود تا دشت بالای کردعلیا که مسیر مسطح و تپه ای میشود ادامه پیدا میکند و همین طور از زیر تیغه ها ادامه پیدا میکند تا گردنه پیازی که شروع خط راس معروفی هست که به قله دالانکوه ختم میشود. پس از استراحت در کنار چشمه و لذت بردن از مناظر بینظیر منطقه، راه بازگشت به طرف چشمه اولی و دوستانی که انجا انتظار ما را میکشیدند در پیش گرفتیم و پس از صرف ناهار قرار بود تا ساعت 5 همانجا بمانیم که با بارش باران بهاری خیلی زود تیم جمع شد و به سمت مینی بوس ها حرکت کردیم. ساعت 5 به مینی بوس ها رسیدیم و به طرف اصفهان حرکت کردیم.